Home Page

new post

सत्‍य ही शाश्‍वत सत्‍य है

   मानव जीवन में सच्चाई क्या है? मानव जीवन में सच्चाई क्या है?  हमारा शरीर या हमारी आत्मा।  हम जो दृश्य अपनी आँखों से देखते हैं, जो आवा...

रविवार, 15 नवंबर 2015

-: राउत नाचा अउ ओखर दोहा मा पर्यावरण:-


राउत नाचा अउ ओखर दोहा मा पर्यावरण
-रमेशकुमार सिंह चौहान

राउत नाचा हमर छत्तीसगढ़ के सांस्कृतिक धरोवर आवय हालाकि राउत नाचा एक जाति विशेष के द्वारा प्रस्तुत करे जाथे फेर ऐमा जम्मो छत्तीसगढि़या मन के दया मया अउ संस्कृति हा भरे हवय काबर के छत्तीसगढ़ शुरू ले खेती खार मा आश्रित रहे हे, खेतीखार बर गउ वंश गाय बइला हा बासी मा नून अउ खीर मा शक्कर कस जरूरी रहिस  ऐही सेती जम्मो मनखे अपन-अपन सामर्थ्य के अनुसार गाय गुरूवा पालत पोसत आवत हे समाज के व्यवस्था के अनुरूप एक वर्ग ला ऐखर सेवा करे के जिम्मेदारी दे गिस जेनमन पहट, बरदी के रूप मा गउ वंश के सेवा करे लागिन, ऐही वर्ग ला छत्तीसगढ़ मा पहटिया, बरदिहा, ठेठवार, राउत यादव आदि आदि नाम ले जाने जाने लगिन  ऐखर मन द्वारा प्रस्तुत नाचा ला ही राउत नाचा के नाम से जाने जाथे  राउत नाचा हा दोहा प्रधान होथे  टिमकी, मोहरी, दफड़ा जइसे वाद्य जेला गड़वा बाजा के नाम ले जाने जाथे के संगे संग राउत भाई मन विशेष वेश-भूशा पहिर के हाथ मा डंडा ले के नाचथे नाच के शुरूवात मा कोनो एक सदस्य हा दोहा बोलथे, जेला  दोहा पारना कथे, ऐही दोहा के बाद गड़वा बाजा मा नाच होथे फेर थोर थोर बेरा मा दोहा पारे जाथे अउ ये क्रम हा अइसनेहे चलत रहिथे

राउत नाचा के दोहा हिन्दी साहित्य के दोहा छंद तो आय फेर ऐमा अपन सहुलियत अउ स्वर अलाप बर शुरू अउ अंत मा कुछ बदलाव घला कर लेथे दोहा के शुरू मा...रा..रा.रारारा......‘ या...........‘ कहि देथे अउ अंत मासंगी‘, ‘भैया‘ ‘रेयाहोआदि जोड़ लेथे जइसे-

सदा भवानी दाहिनी, संमुख रहे गणेश हो
पांच देव रक्षा करे, ब्रह्मा बिष्णु महेश हो ।।

राउत मन के द्वारा जउन  दोहा पारे जाथे जादातर कबीर, तुलसी, रहिम जइसे महापुरूष मन के शिक्षाप्रद दोहा होथे समय के अनुसार हिन्दी के संगे संग छत्तीसगढ़ी दोहा के भी एमा समावेश होय लागिस  जइसे-

पांव जान पनही मिलय, घोड़ा जान असवार रे।
सजन जान समधी मिलय, करम जान ससुरार रे।।

          दोहा मन मा पौराणिकता, प्राचिनता के संगे संग नवीनता घला होथे दोहा के लय मा डूब के बहुत झन मन खुद के दोहा घला रच डारथें ये दोहा मन ला गड़वा बाजा के धुन लाहो................रेया फेर  .........‘ कहिके रोके जाथे फेर अपन पसंद के दोहा पारे जाथे एक पूरा बानगी देखव-

हो-----------------रे-----------
गौरी के गणपति भये (हे य)
अरे्रे्रे अंजनी के हनुमान हो (हे… य)
कालिका के भैरव भये (हे… )
हो…….ये
कोशिल्या के राम हो  (हे… य)

आरा्रा्रा्रा्रा्रा्रा
दारू मंद के लत लगे रे (हे… य)
मनखे मर मर जाय रे (हे… य)

जइसे सुख्खा डार हा, लुकी पाय बर जाय रे (हे… य)


हो्येह….
बात बात मा झगड़ा बढ़य हो (हे… य)

अरे् पानी मा बाढ़े धान (हे… य)

तेल फूल मा लइका बाढ़े, खिनवा मा बाढ़े कान (हे… य)


हो…….ओ..ओ
नान नान तै देख के संगी (हे… य)

झन कह ओला छोट रे (हे… य)

मिरचा दिखथे नानकुन, देथे अब्बड़ चोट रे।।(अररारारा)

आरा्..रा्रा्रा्रा्रा्रा
लालच अइसन हे बला संगी (हे… य)

जेन परे पछताय रे (हे… य)

फसके मछरी हा गरी, जाने अपन गवाय रे (अररारारा)

          राउत मन के द्वारा ये जउन दोहा पारे जाथे समाज ले सीधा-सीधा जुड़े होथे ये दोहामन के सामाजिक होय के ये अर्थ हे कि एमा मानव जीवन के सीख, प्रेम मया श्रृंगार, खेती-खार, लोक-जीवन सबो चीज हा समाहित होथे
हमर चारो ओर के हर चीज जउन हमला प्रभावित करथे, जेन ला हम प्रभावित करथन, जेखर ऊपर हम आश्रित होथन वोला पर्यावरण कहे जाथे  अइसे पर्यावरण हा दू शब्द ले बने हे परि अउ आवरण जेखर अर्थ होथे प्राणी के जीवन ला बाहिर ले जेन ढाके होथे ओला पर्यावरण कहे जाथे ये खेती-खार, कोठार-बियारा, बारी-बखरी, पेड़-रूख, नदिया-नरवा, गाय-गरूवा, भुईंया-पठार, धुर्रा-चिखला, जंगल-झाडी सबो हा तो पर्यावरण के हिस्सा आय सबले मिलके बने हे पर्यावरण  इन्खर संतुलित रहिना मानव जीवन ला सुरक्षित रखथे ऐखर संदेश राउत नाचा अपन उपज के संगे संग बगरावत आवत हे अइसने एक ठन दोहा हे-

तुलसी चौरा अंगना, पीपर तरिया पार रे
लहर लहर खेती करय, अइसन गाँव हमार रे ।।

          ये दोहा मा अपन गाँव ला सुघ्घर बताये गे हे काबर के पर्यावरण के संरक्षण गाँव मा होत हे तुलसी के बिरवा अउ पीपर के रूखवा के धार्मिक महत्व होय के संगे संग स्वस्थ वातारवरण मा एखर अहम भूमिका होथे  खेती के अर्थ केवल धान-पान ले ना होके खार के सबो रूख राई ले घला होथे परकार ले वृक्ष संरक्षण के संदेश दोहा मा कहे जात हे

वास्तव मा राउत नाचा के संस्कृति हा भुईया ले, प्रकृति ले जुड़े संस्कृति आवय  गाय-गरूवा के गोबर लेगोवर्धनबना के, ऐखर पूजा पाठ ले नाच के शुरूवात करे जाथे   हमर धार्मिक मान्यता के संगे संग गउ-गरूवा अउ ओखर गोबर के सार्थकता ला सिद्ध करथे  गोबर के उपयोग आदिकाल ले खेत मा खातू-माटी के रूप मा करत आवत हन आज वैज्ञानिक मन घला मानत हे के रासायनिक खातू ले जादा गोबर खातू हा उपयोगी हे  ये दोहा ऐही बात ला बगरावत हे -

गाय हमर दाई बन, देवय हमला दूध
खातू माटी तो बनय, ओखर गोबर मूत ।।

          राउत मन के जीनगी हा प्रकृति मा शुरू होथे अउ प्रकृति मा खतम होथे  दिन भर गाय-गरूवा, छेरी-पठरू ला चरावत जंगल झाड़ी खार मा किंदरत रहिथे   पाय के ओमन प्रकृति ला जाथा जानथे अउ ओखर संरक्षण बर घला परयास करत रहिथे  जेखर जइसे जीनगी होही, जइसे रहन-सहन होही ।   तो ओखर भाखा मा, ओखर संस्कृति मा, ओखर संस्कार मा, ओखर नाच मा उतरबे करही -

गउचर परिया छोड़ दे, खड़े रहन दे पेड़
चारा चरही ससन भर, गाय पठरू अउ भेड़ ।।

          गाँव मा होत बेजा कब्जा ले गाय-गरूवा मन के चारा चरे के जगह अब छेकात जात हे, ऐंखर चिंता सबले जादा पहटिया मन ला हे आखिर कहां अपन जानवर मन के चारा के व्यवस्था करंय  जंगल झाड़ी के रूख राई घला दिनों दिन कम होत जात हे  ऊंखर ये चिंता मा पर्यावरण के चिंता स्वभाविक रूप ले जुड़े हवय

देश मा शिक्षा के प्रचार-प्रसार होय के बाद राउत नाचा के दोहा मा घला ऐखर प्रभाव होइस  सामाजिक समरसता के संदेश के संगे संग सामाजिक जागरूकता ला घला ऐमा स्थान मिले लगीस। घर-कुरिया, देह-पान, गली-खोर के साफ-सफाई बर घला लोगन ला अपन दोहा के माध्यम ले जागरूक करे लागिन-

गली खोर अउ अंगना, राखव लीप बहार
रहिही चंगा देह हा, होय नही बीमार  ।।

          समय बदलत गिस अब गांव के सड़क मा घला मोटर-गाड़ी दउडे लागिस  समय के संगे संग दोहा के चिंतन मा घला बदलाव होत गेइस जेन मेर पहिली केवल अध्यात्मिक दोहा के वाचन करय ऊंही मेरा अब अइसनो दोहा आइस-

मोटर गाड़ी के धुँवा, करय हाल बेहाल
रूख राई मन हे कहां, जंगल हे बदहाल ।।

          कुल मिला के राउत नाचा के दोहा हा शुरू ले आज तक भुईंया ले जुड़े हवय मानव जीवन के सबो पक्ष मा रंग तो भरते हे फेर पर्यावरण के चिंता, माटी के चिंता हा जादा भरे हे राउत नाचा के कोनो दोहा ला देख ले हा भुईंया ले जुड़े दिखथे -

 आरा्रा्रा्रा्रा्रा्रा
हरदी पिसेंव कसौंदी वो दाई (हे..य)
अउ घस घस पिसेंव आदा (हे..य)
गाय केहेव धावर वो तें सोहई पहिरले सादा हे (हे्..)

आरा्..रा्रा्रा्रा्रा्रा
पीपर पान ला लुही गा संगी (हे..य)
अउ बोइर पान बनिहार (हे..य)
मैं तो मानत हव देवारी ददा मोर भेड़न गे हे बनिहार (अररारारा)

          परकार हम कहि सकथन राउत नाचा के संस्कृति अउ दोहा हा पर्यावरण संरक्षण के झंड़ादार हे

-रमेशकुमार सिंह चौहान
नवागढ़, जिला-बेमेतरा
छत्तीसगढ़

शुक्रवार, 6 नवंबर 2015

हमर लोकगीत-ददरिया


ददरिया
हमर छत्तीसगढ़ प्राकृतिक छटा ले जतका भरे-पूरे हे ओतके अपन लोकगीत ले घला अटे परे हे हर उत्सव के गीत हे इहां जन्म के बेरा सोहर, बिहाव के बेरा भड़ौनी अउ बिदाई गीत  भोजली, सेवा, बांसगीत, करमा गीत ददरिया गीत अउ ना जाने का का !  ददरिया गीत आखिर कोन छत्तीसगढि़या नई सुने हे  ददरिया ला हमर छत्तीसगढ़ के गीत मन के रानी घला कहे जाथे  ददरिया सुने पढ़े मा घाते मजा आथे  ददरिया मूल रूप ले गोड़ी गीत आवय अउ अपन मीठास ले पूरा छत्तीसगढ़ मा चारो कोती बगर गे  ददरिया गाय बर कोना वाद्य के जरूरत नई रहय, आदिवासी मन जंगल मा महुआ बीनत, परसा पान सकेलत, खेत मा काम बुता करत ददरिया गात रहिन बाद मा ददरिया ला पूरा साज-बाज ले गाय जाय लगिस  ददरिया के दू रूप देखे मा आथे -
1. श्रम गीत के रूप मा- काम बुता करत करत मनोरंजन बर सामूहिक रूप ले गाय जात रहिस जेखर ले काम-बुता गरू झन लगय समय पास होत रहय अउ काम-बुता घला होत रहय
2. श्रृंगार के रूप मा-काम बुता करत करत नायिका नायक मन प्रश्न  अउ उत्तर के रूप मा ऐला गात रहिन एक झन शुरू करतिस तेखर उत्तर ला दूसर देवत रहिथिस अउ क्रम हा चलत रहितिस
जइसे -
नायक-         करे मुखारी करौंदा रूख के
 एक बोली सुना दे अपन मुख के

नायिका-       एक ठन आमा के दुई फांकी
मोर आंखीय आंखी झूलथे तोरे आंखी ।।

ददरिया श्रृंगारिक प्रश्नोत्तर के रूप मा जादा प्रचलित होइस फेर ऐहू रूप मा काम-बुता के गोठ कोनो ना कोनो रूप मा बने रहिस
जइसे-
कोठा मा पैरा डारेच नई हंव
आगी घला मैं बारेच नई हंव ।।

          ये प्रकार ददरिया हा श्रृंगार अउ श्रम के भाव ले भरे रहिथे एक बात विशेष ध्यान दे के हे के अतका मधुर अउ प्रचलित ये श्रृंगार के प्रधान लोकगीत होय के बाद घला ऐमा कोनो अश्लीलता अउ दू अर्थी शब्द के समावेश नई होवय
अब ऐखर कला पक्ष मा ध्यान दी  ददरिया गायिकी प्रधान आय ये  पाय के अइसे लगथे ये शास्त्रीय संगीत के  दादराताल कस होथे  दादरा ताल के 6 मात्रा दू भाग खाली अउ भरी मा 3-3 मात्रा मा बटे होथे ओइसने ददरिया 3-3 शब्द या शब्द समूह मा बटे रहिथे
जइसे-
1. हे बटकी/ मा /बासी/ अउ चुटकी/ मा /नून
मैं/गावत हंव /ददरिया/ तैं /कान देके /सुन

2. मोला /जावन देना/ रे /॥अलबेला /मोला /जावन देना

3. सास/ गारी /देवे /॥ननद /मॅुह/ लेवे

ये प्रकार ददरिया मा 3-3 शब्द या शब्द समूह ला दू भाग मा बांट के गाये ले ऐखर लय पकड़ मा आथे साहित्यिक छंद के रूप मा कोनो छंद ले सीधा-सीधा नई जुड़य फेर हां ये संस्कृत के गायत्री छंद ले बहुत जादा मिलथे ।

ये विषय मा हमर जानकार रचनाकार, गायक, ददरिया प्रेमी मन कोनो बात ले असहमत होहू ता अपन मत जरूर बताहू, या कोनो बात रहिगे होही ता ओला आघू लाय मा एक कदम आघू आके सबला बताहू जेखर ले नवरचनाकार मन घला नवा ददरिया के रचना कर सकय

-रमेशकुमार सिंह चौहान

छंद सीखव जी-4


पाछू पाठ मा मात्रा गिने के तरीका छंद के प्रकार मा चर्चा करेन । अब अपन चर्चा ला कोनो छंद विशेष मा केंद्रित करथन । सबले प्रचलित छंद ‘दोहा‘ हे । दोहा के बारे मा चर्चा करे के पहिली कुछ दोहा ला ध्यान से देखथन -
श्री गुरू चरन सरोज रज, निज मनु मुकुर सुधारि ।
बरनउ रघुबर विमल जस, जो दायक फल चारि ।।
-संत तुलसी दासजी
आवत गारी एक है, उलटत होत अनेक ।
कह कबीर नहिं उलटिए, वही एक के एक ।।
- संत कबीर दासजी
मुहमद बाजी पैम के, ज्यौं भावै त्यों खेल ।।
तिल फूलहिं के संग ज्यौं, होइ फुलायल तेल ।।
- मलिक मोहम्मद जायसी
पांव जान पनही मिलय, घोड़ा जान असवार ।
सजन जान समधी मिलय, करम जान ससुरार ।।
- कोदूराम ‘दलित‘
जुगत करौ अइसन कुछू, हे गणपति गनराज ।
सत साहित मा बूड़ के, सज्जन बने समाज ।।
- श्री अरूण निगम
चार चरण दू डांड़ के, होथे दोहा छंद ।
तेरा ग्यारा होय यति, रच ले तै मतिमंद ।।
विषम चरण के अंत मा, रगण नगण तो होय ।
तुक बंदी सम चरण रख, अंत गुरू लघु होय ।।
- रमेश चौहान
ये दोहा मन ला पढ़े के बाद, कोनो एक दोहा के मात्रा गिन के देखथन-
श्री-2, गुरू-2 चरन-3 सरोज-4 रज-2,
निज-2 मनु-2 मुकुर-3 सुधारि-4 ।
बरनउ-4 रघुबर-4 विमल-3 जस-2,
जो-2 दायक-4 फल-2 चारि-3 ।
कुल मात्रा -
पहिली चरण मा -2,2,3,4,2 कुल 13
दूसरा चरण मा 2,2,3,4 कुल 11
तीसर चरण मा 4,4,3,2 कुल 13
चैथा चरण मा 2,4,2,3 कुल 11
ये परकार विषम चरण (पहिली अउ तीसर) मा 13 मात्रा, अउ सम चरण मा (दूसर अउ चैथा) मा 11 मात्रा हे ।
ये परकार दोहा मा दू डांड अउ चार चरण हे जेमा 13, 11 मा यति होथे । अब ये सोचे के हे का 13,11 मात्रा भर होय ले दोहा हो जही का ता ऐखर उत्तर हे नही । केवल 13,11 भर होय ले दोहा नई होवय । आने लक्षण अउ ये दोहा मन ले समझे के कोशिश करथन -
सबो दोहा के विषम चरण के अंतला देखथन -
1. ‘सरोज रज‘ अउ ‘विमल जस‘
2. ‘एक है‘ अउ ‘उलटिए‘
3. ‘पैम के‘ अउ ‘संग ज्यौं‘
4. ‘पनही मिलय‘ अउ ‘समधी मिलय‘
5. ‘अइसन कुछू‘ अउ ‘बूड़ के‘
6. ‘डांड़ के‘ अउ ‘होय यति‘
7. ‘अंत मा‘ अउ ‘चरण रख‘
येमन ला ध्यान से देखव विषम चरण के अंत मा 1,1,1 या 2,1,2 या 1,1,2 आय हे । ये परकार दोहा के दूसर विषेशता हे विषम चरण के अंत मा 1,1,1 या 2,1,2 या 1,1,2 होना चाही ।
अब सम चरण के अंत ला देखथन-
1. ‘मुकुर सुधारि‘ अउ ‘फल चारि‘
2. ‘होत अनेक‘ अउ ‘एक के एक‘
3. ‘खेल‘ अउ ‘तेल‘
4. ‘असवार‘ अउ ‘ससुरार‘
5. ‘गनराज‘ अउ ‘समाज‘
6. ‘छंद‘ अउ ‘मतिमंद‘
7. ‘तो होय‘ अउ ‘लघु होय‘
ये मन देखे मा स्पष्ट हे के सम चरण के आखरी मा 2,1 मात्रा होना जरूरी हे अउ संगे संग दूनो सम चरण के अंत मा तुक समान होना चाही ।
कल नियम ले हम जानथन के सम कल के पाछू सम कल अउ विषम कल के पाछू विषम कल आना चाही । ये परकार दोहा के विषम चरण मा -4,4,2,3 या 3,3,2,3,2 मात्रा रखना चाही । येही परकार सम चरण मा 4,4,3 या 3,3,2,3 मात्रा होना चाही ।
ये परकार दोहा 13,11 यति के दू डांड के होथे जेखर विषम चरण के अंत मा 1,1,1, या 2,1,2 या 1,1,2 मात्रा अउ सम चरण के अंत मा 2,1 मा़त्रा होना ही चाही । ये नियम ले परे हा दोहा नई हो सकय । नियम मा बंध के दोहा लिखे जाथे अजरा लय प्रधान बना के कहई हा दोहा नई होवय ।
अउ दोहा देख लव-
मुखिया मुख सो चाहिये, खान पान को एक ।
पालय पोषय सकल अॅंग, तुलसी सहित विवेक ।। -तुलसी दासजी
ये दोहा के मात्रा गिन के देखी ता पाथन-
विषम चरण 4,2,2,2,3 अउ सम चरण 3,3,2,3
विषम चरण 2,4,2,3,2 अउ सम चरण 4,3,4 हे ।
विषम चरणके अंत मा पहिली 2,1,2 अउ दूसर मा 1,1,1 हे ।
सम चरण के अंत मा पहिली 2,1 दूसर मा 2,1 हे ।
ये परकार स्पष्ट हे चरणांत क नियम ओतके जरूरी जतका कुल 13, 11 होना जरूरी हे ।
आशा हे ये नियम आप मन ला समझ आ आइस होही । अउ ये नियम के उपयोग करके आपमन दोहा बनाहू । कोनो बात रहिगीस होही के स्पष्ट नई होत होही ता पूछ लेहू अउ जानकार भाई मन ओ बात ला आघू ला देहू । जेखर ले पाठक मन लाभ उठा सकय ।
ये लेख ला लिखे के पाछू अपन आप ला छंदविद के रूप प्रस्तुत करना कतई नई हे, बल्कि छत्तीसगढी मा जादा ले जादा भाई मन छंद लिखय अइसे अभिलासा हे ।
-रमेश चौहान

छंद सीखव जी-3


जय जोहार, संगी हो,
हमन पाछू के दू पाठ मा मातरा गिने के तरीका अउ ‘कल‘ पहिचाने के तरीका के बारे मा जाने हन । ये दरी के पाठ मा हम ‘गण‘ के बारे मा चरचा करबो ।
‘गण‘ सब्द अपन आप मा एक समूह ला बतावत हे । काखर समूह ला जान जव मातरा के समूह ला । ‘‘जब मातरा के समूह कोनो विसेस क्रम मा आवय ता, वो हर ‘गण‘ बनाथे ।‘ आप जानथव मातरा दू परकार के होथे गुरू अउ लघु । तीन-तीन मातरा के जतका विसेस क्रम बन सकत हे, उही हा गण कहाथे ।
जइसे -
लघु-लघु-लघु, गुरू-गुरू-गुरू, लघु-गुरू-गुरू, गुरू-लघु-लघु आदि ।
अइसन कुल क्रमचय के संख्या आठ होथे, जेखर अलग-अलग नाम रखे गे हे । ये नाम मन ला अउ ओखर स्वरूप मातरा ला याद रखे बर विद्ववान मान एक सूत्र कहे हे -
‘‘सूत्र - य मा ता रा ज भा न स ल गा‘‘
ये सूत्र मा लाईन से तीन-तीन वर्ण ले से गण बनत जाथे -
1."य मा ता" रा ज भा न स ल गा-
गण के नाव ‘यगण‘ जेखर रूप ‘यमाता‘ अर्थात लघु-गुरू-गुरू अर्थात 1-2-2 हे ।
जइसे-बनाबो, बिसाबो, गवारी, समोसा, कुवारी आदि ।
2.य "मा ता रा" ज भा न स ल गा-
गण के नाव ‘मगण‘ जेखर रूप ‘मातारा‘ अर्थात गुरू-गुरू-गुरू अर्थात 2-2-2 हे ।
जइसे- कंछेटा, धर्मात्मा, खेते-मा आदि ।
3.य मा "ता रा ज" भा न स ल गा-
गण के नाव ‘तगण‘ जेखर रूप ‘ताराज‘ अर्थात गुरू-गुरू-लघु अर्थात 2-2-1 हे ।
जइसे-राकेष, सोम्मार, बादाम कोठार आदि
4..य मा ता "रा ज भा" न स ल गा-
गण के नाव ‘रगण‘ जेखर रूप ‘राजभा‘ अर्थात गुरू-लघु-गुरू अर्थात 2-1-2 हे ।
जइसे-रांध-तो, छोकरा, रेमटा,नाचबे, रोगहा आदि ।
5.य मा ता रा "ज भा न" स ल गा-
गण के नाव ‘जगण‘ जेखर रूप ‘जभान‘ अर्थात लघु-गुरू-लघु अर्थात 1-2-1 हे ।
जइसे-गणेष, मकान, पलंग, किसान आदि ।
6.य मा ता रा ज "भा न स" ल गा-
गण के नाव ‘भगण‘ जेखर रूप ‘भानस- अर्थात गुरू-लघु-लघु अर्थात 2-1-1 हे ।
जइसे-आवन, जावन, नाचत, घूमत आदि ।
7. य मा ता रा ज भा "न स ल" गा-
गण के नाव ‘नगण‘ जेखर रूप ‘नसल‘ अर्थात ‘लघु-लघु-लघु अर्थात 1-1-1 हे ।
जइसे-कसर, कुसुम, नगद,भनक आदि ।
8..य मा ता रा ज भा न "स ल गा"-
गण के नाव ‘सगण‘ जेखर रूप ‘सलगा‘ अर्थात लघु-लघु-गुरू अर्थात 1-1-2 हे ।
जइसे-कखरो, कतको, धनहा, किसाने आदि ।
गण के उपयोगिता -
गणित असन ये सुत्र ले देख के सोचत होहू आखिर ऐखर करबो का ता गण के का उपयोग हे ऐला जानी ।
छंद हा दू परकार के होथे-1. मात्रिक छंद 2. वार्णिक छंद
1.मात्रिक छंद- नाव देख के स्पश्ट हे जेन छंद मातरा मा निरभर होथे, ओला मात्रिक छंद कहे जाथे ।
जइसे-24 मातरा के दोहा, 32 मातरा के त्रिभंगी, 16 मातरा के चौपाई आदि ।
2.वार्णिक छंद-नाव ले स्पष्ट हे जेन छंद मा मातरा के गिनती नई करके वर्ण के गिनती करे जाथे ओला वार्णिक छंद कहे जाथे । ये वर्ण के रूप ला लघु गुरू के रूप मा देखे जाथे । ऊपर के आठो गण मन ला ले कई परकार के वर्णवृत्त बनथे ।
जइसे- रगण-रगण-रगण-रगण, सात घा भगण
अइसने वर्णवृत्त ले बने छंद ला वार्णिक छंद कहिथें ।
जइसे- नाना परकार के वर्णवृत्त ले बने नाना परकार के सवैया, चार यगण ले बने भुज्रंगप्रयात छंद आदि ।
ये परकार ले हम कहि सकत हन के गण के उपयोग वार्णिक छंद के निर्माण मा होथे । ये वर्णव़त्त के चरचा सवैया पाठ मा पूरा करबो ।
फेर आघू पाठ मा अउ चरचा करबो ।
जयजोहार ।

लोकप्रिय पोस्ट